Constantin Brâncuși la „Avangarda revizitată…”. IV.7


vlcsnap-2014-09-09-09h43m42s170

Avangarda revizitată. Ediția a IV-a: AVANGARDA DIN ROMÂNIA

Avangarda Europeană în Arhiva Națională de Filme a României

Ediția a IV-a: AVANGARDA DIN ROMÂNIA

Sesiunea a VII-a: CONSTANTIN BRÂNCUȘI

Miercuri, 24 septembrie, ora 20.00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, București) – Sala „Jean Georgescu”

Sâmbătă, 27 septembrie, ora 20.00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, București) – Sala „Jean Georgescu”

Artiști: Constantin Brâncuși, Irina Codreanu, Cornel Mihalache, Vava Ștefănescu

Curator: Igor Mocanu

Organizator: Cinemateca Eforie – Arhiva Națională de Filme a României

În anii ’50, în RPR personalitatea lui Constantin Brâncuși era una indezirabilă, opera catalogată decadentă și aproape degenerată de către minți luminate precum Călinescu sau Graur, în 1956 are loc prima retrospectivă bucureșteană a operei lui Constantin Brâncuși, organizată, printre alții, de criticul și istoricul de artă Marin Mihalache, iar în 1967 are loc la București unul dintre cele mai mari colocvii internaționale dedicate operei sculptorului modernist francez de origine română. Până în anii ’70, regimul comunist și cultura română generată de acesta se angajează într-un demers de reasimilare și, pe undeva, de aculturație a imaginii și operei artistului, cu puternice accente asupra laturii etnice a acesteia din urmă, găsindu-i-se vestigii și reminiscențe folclorice chiar și acolo unde nu era deloc nevoie. Ba dimpotrivă, Constantin Brâncuși a fost unul din cei mai acerbi însoțitori ai avangardelor istorice, opera acestuia fiind expusă de fiecare dată în vecinătatea unor Picasso, Duchamp sau Marcel Iancu, fie în Europa, fie în SUA. Documentarul creat de Cornel Mihalache în 1996 este, deși indirect, pe de o parte, una din primele încercări împlinite de a deconstrui imaginea patriotardă a unui Constantin Brâncuși nu demult acceptat de cultura autohtonă, însă cu prețul angajării operei acestuia în discursul naționalist al vremii, iar pe de altă parte, o exegeză de pionierat care îl replasează pe Brâncuși în proximitatea de drept a avangardei.  Am pus lucrarea documentaristului și brâncușologului Cornel Mihalache ca prefață la cele cinci documente cinematografice inedite, aflate în Arhiva Națională de Filme din România, pentru o mai acută observare a modului în care a fost asimilată, începând cu 1964, personalitatea sculptorului de origine română de către regimul comunist.

 

BRÂNCUȘI

România, 1996, Documentar, 79 min

R: Cornel Mihalache

S: Cornel Mihalache

I: Alex Goldgraber

Montaj: Teodora Apolozan, Elisabeta Zamfirescu

Editor: Remus Stoica

Muzică: Mircea Octavian

Sunet: Radu Zamfirescu

Asistenți: Andreea Stroescu, Cristina Grigore, Gheorghe Cocoru, Vasile Grigore

Costume: Geta Solomon

Efecte speciale: Liviu Georgescu

Grafică: Radu Vintilă

Referent: Barbu Brezianu

Secvențe: René Clair, Erik Satie

Cu: Traian Rocșoreanu, Dan Nasta, Varvara Ștefănescu, Constantin Drăgănescu

Producător: Felicia Cernăianu, Studio Cinerom, Sahia Film

 

CONSTANTIN BRÂNCUȘI. HOBIȚA – PARIS

România, 1964, reportaj

Producător: Actualitatea în imagini 46 / 1964, subiect d.

 

Constantin Brâncuși. – Imagini din Hobița, Oltenia, locul nașterii lui Constantin Brâncuși și din atelierul din Muzeul de Arte Frumoase din Paris al sculptorului. Imagini din Craiova și Târgu Jiu cu lucrările sculptorului; apar Masa Tăcerii și Coloana Infinitului.

 

COLOCVIUL „CONSTANTIN BRÂNCUȘI”

România, 1967, reportaj

Cu: Ion Jalea, Pompiliu Macovei, Jacques Lassaigne, G. Oprescu, Dan Hăulică, Carola Giedion-Welcker, Petru Comarnescu, V.G. Paleolog, Irina Codreanu, Octav Doicescu, René de Solier, Giuseppe Marchiori, Juliusz Starzynski, Ion Frunzetti, Barbu Brezeanu, Sidney Geist, Bogdan Urbanowicz, Mac Constantinescu, Mircea Deac, N. Argintescu-Amza, Giulio Carlo Argan, Ion Vlasiu, Eduard Trier, Nurullah Berk, Nora Eliasberg, Tony Spiteris, Werner Hofmann, Etienne Hajdu, Adrian Gheorghiu, Lida Wachtova, Valeriu Râpeanu, Palma Bucarelli, Dan Grigorescu, Anton Dâmboianu, Tretie Paleolog, Adrian Petringenaru, Amelia Pavel, Mircea Popescu

Producător: Actualitatea în imagini nr. 42 / 1967, subiect d.

 

Reportaje. – Lucrările Colocviului „Constantin Brâncuși”.

 

IRINA CODREANU LA SALA DALLES

România, 1968, reportaj

Producător: Săptămâna în imagini nr. 23 / 1968, subiect d.

 

Reportaje. – Irina Codreanu, eleva lui Constantin Brâncuși organizează o expoziție de sculptură la Sala Dalles.

 

CĂLĂTORII PRIN JUDEȚUL GORJ

România, 1968, reportaj

Producător: Săptămâna în imagini nr. 25 / 1968, subiect b.

 

Călătorii prin județul Gorj. Vechi coordonate de istorie și spiritualitate românească. – Imagini din județul Gorj: din satul Vladimiri, unde s-a născut Tudor Vladimirescu, din satul Vădeni, unde s-a născut Ecaterina Teodoroiu, cu Coloana Infinitului, cu sondele de la Țicleni și cu mina de la Rovinari unde se realizează noi investiții.

 

CONSTANTIN BRÂNCUȘI LA MUZEUL DE ARTĂ DIN BUCUREȘTI

România, 1970, reportaj

Producător: Săptămâna în imagini nr. 24 / 1970, subiect e.

 

Expoziții. – La Muzeul de artă din București este deschisă prima expoziție europeană a lui Constantin Brâncuși. Imagini cu operele sculptorului.

Mulțumiri speciale: Cornel Mihalache, Vava Ștefănescu

Mai multe detalii:

http://www.anf-cinemateca.ro/

One response to “Constantin Brâncuși la „Avangarda revizitată…”. IV.7

  1. Pingback: Blogul Cristinei Bazavan: Constantin Brancusi si Margelatu·

Comentează

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.