AVANGARDA REVIZITATĂ II. Sesiunea a III-a. Dziga Vertov & Kinoki


One_Sixth_of_the_World-275461732-large

Avangarda Europeană în Arhiva Națională de Filme a României 1919-1939*

Sesiunea a III-a: Dziga Vertov & Kinoki

A ȘASEA PARTE A GLOBULUI / ȘESTAIA CIASTI MIRA (URSS, 1926)

ÎNAINTE, SOVIETE! / ȘAGAI, SOVET! (URSS, 1926)

Miercuri, 24 iulie, ora 19.30 – Cinemateca Eforie

Vineri, 26 iulie, ora 19.30 – Cinemateca Eforie

București, Str. Eforie, Nr. 2

Cinemateca Eforie – Arhiva Națională de Filme a României a lansat, începând cu 17 noiembrie 2012, un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetării modului în care s-a constituit cultura vizuală autohtonă și cultura filmului în perioada de dinainte și de după naționalizarea din 1948 a producției cinematografice din România, cât și a filmelor deținute de cinematografele locale. Prima ediție a proiectului, în număr șase sesiuni, a cuprins avangarda cinematografică franceză. Ediția a II-a este dedicată avangardei sovietice.

Sesiunea a II-a:

Artiști: Dziga Vertov, Mihail Kaufman, Elizaveta Svilova, Esfir Șub

Concept și viziune curatorială: Igor Mocanu

Organizatori: Cinemateca Eforie – Arhiva Națională de Filme a României

Ne aflăm la începutul lui 1926, iar Moscova se pregătește acerb pentru aniversarea celor 10 ani de la Revoluția din Octombrie. Artele sunt somate să-și dea concursul pentru acest omagiu grandios. Sovkino, deleagă o echipă de regizori din cadrul departamentului Kultkino pentru realizarea unor pelicule ficționale și documentare care să prăznuiască actualitatea socio-economică sovietică. Printre aceștia, se numărau și Dziga Vertov, împreună cu echipa de operatori de la Kinoki, grupul alternativ de artiști vizuali din spatele proiectelor Kino-Pravda sau Kino-Glaz titulaturi ad-hoc ce descriu și conceptualizează viziunea estetico-politică a grupului de avangardiști din jurul lui Vertov. Experiența vizuală acumulată de-a lungul celor 23 de episoade de jurnale de actualități grupate sub genericul „Kino-Pravda”, a dus în 1926 la o asociere firească a grupului de artiști, iar direcțiile estetice statuate atunci, devin în Șagai, soviet!, dar mai ales în Șestaia ciasti mira, un soi de esență tare. Dacă prima peliculă, Șagai, soviet!, rămâne în cadrele urbane, citadin-industriale, ale Moscovei, anunțând pe undeva furtuna experimentală din Celovek s kinoapparatom (1929), în Șestaia ciasti mira, Dziga Vertov părăsește capitala și flanează pe tot întinsul multicultural geografic al celei de-a șasea părți a lumii. Înainte de a fi omagial-propagandistic, cu virtuți de pedagogie politică, discursul cinematic instituit de Dziga Vertov și Kinoki, pentru că filtrează zorzoanele estetice ale politicii de stat printr-un filtru realist, devine din ce în ce mai critic, ajungând în final să opună imaginii capitaliste (burghezul dansant, foxtrotul, exploatarea sclavilor de culoare și mașinile industriale fordiste), imaginea multiculturalismului polietnic sovietic la limita utopiei. Totuși, filmele lui Vertov nu s-au bucurat de un entuziasm general din partea publicului, un comiliton precum Șklovski sau un critic precum Ippolit Sokolov acuzând excesul de experiment formal și montaj, procedee care ar duce, de fapt, paradoxal, la ficționalizarea realității și transformarea acesteia în poveste. Și nu se înșelau foarte mult.

Sesiunea a III-a:

A ȘASEA PARTE A GLOBULUI / ȘESTAIA CIASTI MIRA

URSS, 1926, a/n, Documentar

R. Dziga Vertov

S. Dziga Vertov

Operator: Mihail Kaufman, Iva Beleakov, S. Benderskii, P. Zotov, N. Konstantinov, L. Lembert, N. Strukov, I. Tolcean

Asistenți: Grupul Kinoki (Elizaveta Svilova, Esfir Șub ș.a.)

Producător: Kultkino / Sovkino

ÎNAINTE, SOVIETE! / ȘAGAI, SOVET!

URSS, 1926, a/n, Documentar

R. Dziga Vertov

S. Dziga Vertov

Imagine: Iva Beleakov

Asistenți: Grupul Kinoki (Elizaveta Svilova, Esfir Șub ș.a.)

Producător: Kultkino / Sovkino


* Avangarda revizitată. Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Națională de Filme a României – este un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetării modului în care s-a constituit cultura vizuală autohtonă și cultura filmului în perioada de până la și de după naționalizarea din 1948 a producției cinematografice din România, cât și a filmelor deținute de cinematografele locale. Filme anterioare: Sesiunea I-a: BARÎȘNEA I HULIGAN (Vladimir Maiakovski, Evghenii Slavinski, 1918), DNEVNIK GLUMOVA (Serghei M. Eisenstein, 1923), CELOVEK S KINOAPPARATOM (Dziga Vertov, 1929). Sesiunea a II-a: TRETIEA MESCIANSKAIA (Abram Room, 1927). Urmează Ediția a III-a: AVANGARDA GERMANĂ și OLANDEZĂ.

Mai multe detalii pe: http://www.anf-cinemateca.ro/

2 responses to “AVANGARDA REVIZITATĂ II. Sesiunea a III-a. Dziga Vertov & Kinoki

  1. Pingback: COMUNICAT DE PRESĂ – Avangarda revizitată. AVANGARDA SOVIETICĂ. Sesiunea a III-a: Dziga Vertov & Kinoki Avangarda Europeană în Arhiva Națională de Filme a României 1919-1939* | Radio GRADO·

  2. Pingback: COMUNICAT DE PRESĂ – Avangarda revizitată. AVANGARDA SOVIETICĂ. Sesiunea a III-a: Dziga Vertov & Kinoki Avangarda Europeană în Arhiva Națională de Filme a României 1919-1939* | Radio GRADO·

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s