Avangarda revizitată. Sesiunea a V-a: Abel Gance (J’ACCUSE!, 1938)


12.b.Jaccuse

Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Națională de Filme a României*

Sesiunea a V-a: 75 de ani de la premiera filmului „J’Accuse!” (Abel Gance, 1938)

Miercuri, 27 martie și Sâmbătă, 30 martie, de la ora 19.30 la Cinemateca Eforie (Str. Eforie, Nr. 2), București

Miercuri, 27 martie și Sâmbătă, 30 martie, de la 19.30 seara, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române (Str. Eforie Nr. 2, București), continuă difuzarea filmelor avangardei europene aflate în Arhiva Națională de Filme a României cu o controversată peliculă semnată, din nou, de regizorul Abel Gance. Ce-a de-a cincea sesiune din cadrul proiectului Avangarda revizitată…, la care vă invităm, este dedicată împlinirii a 75 de ani de la premiera filmului J’ACCUSE! / ACUZ! (Abel Gance, 1938).

Concept și viziune curatorială: Igor Mocanu

Organizatori: Arhiva Națională de Filme a României – Cinemateca Eforie

Cele două versiuni ale peliculei J’Accuse! semnate de Abel Gance, lungmetrajul din 1919, în care autorul exprimă o critică dură la adresa ororilor Primului Război Mondial, și cea din 1938, remake-ul sonor al primului, recontextualizat, de data aceasta, în contra celui de-al Doilea Război Mondial, trec în filmografia regizorului francez drept cele mai controversate producții atât prin mesajul pacifist implicit, cât și prin vocația inevitabil deconspirativă a discursului ideatic. Nu despre militantism ideologic e vorba în cele două filme, o ideologie altminteri inconsecventă, cum pe bună dreptate încerca să sugereze, între alții, Charles Silver, curatorul departamentului de film de la MoMA, Abel Gance fiind atât cel care făcuse apologia lui Napoleon, cu accente vag protofasciste, dar și cel care, prin cele două versiuni ale imperativului zolist, readucea în atenția publică, în 1919 și 1938, reînscena chiar, la un nivel alegoric, evident, afacerea Dreyfus, condamnând astfel, încă o dată, jurisprudența antisemită, observație reamintită e curând de criticul Peter Hourigan de la revista „Senses of Cinema”. Cât privește arta lui Gance, ea marșează în continuare, și în ’38, pe alternanța metaforică, oximoronică pe alocuri, între discursul realist, cvasidocumentar, din scenele de război, filmate pe câmpul de luptă, și discursul poetic, de multe ori idilizant, de studio. Ceea ce e de interes și revizitat astăzi, atât din perspectiva avangardei istorice, cât și din aceea a culturii vizuale contemporane, este constituit din a) felul în care arta devine politic anti-conflagraționistă, deci de învățat; b) anumite cadre, scene, reactualizate mai ales în artele performative contemporane. Spre exemplu, performanceul din 2007 al grupului IRWIN, în colaborare cu Armata Georgiană, intitulat Was ist Kunst?, în care soldații scriu coregrafic cu propriile corpuri, în postura de drepți, titlul lucrării, își găsește imediat resursa în scena din filmul lui Abel Gance, în care soldații se încolonează în șiruri ce reconstituie, corpo-lingvistic, verdictul „J’Accuse!”. O asemenea înțelegere a discursului corporal coregrafic vom mai întâlni abia în anii ’40-’50 în filmele create de Maya Deren. Nemaivorbind de scena cadavrelor vii, în care vechii soldați se scoală din morți și traversează câmpul de luptă.

Sesiunea a V-a. Program: 27 și 30 martie, ora 19.30

ACUZ! / J’ACCUSE!

Franța, 1938, a/n, sonor, Ficțiune, 70m

R. Abel Gance

S. Abel Gance, Steve Passeur

Producător: Abel Gance

Imagine: Roger Hubert

Montaj: Madeleine Crétolle

Decor: Henri Mahé

Cu: Victor Francen, Line Noro, Marie Lou, Jean-Max, Paul Amiot, Jean-Louis Barrault, Marcel Delaître, René Devillers, Romuald Joubé, André Nox, Georges Rollin, Georges Saillard


* Avangarda revizitată. Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Națională de Filme a României – este un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetării modului în care s-a constituit cultura vizuală autohtonă și cultura filmului în perioada de până la și de după naționalizarea din 1948 a producției cinematografice din România, cât și a filmelor deținute de cinematografele locale. Filme anterioare: Sesiunea I-a: LA FÊTE ESPAGNOLE (Germaine Dulac, 1919/1920), BALLET MÉCANIQUE (Fernand Léger, Dudley Murphy, 1923/1924), AU SECOURS! (Abel Gance, 1923/1924), ENTR’ACTE (René Clair, 1924), UN CHIEN ANDALOU (Luis Buñuel, 1928); Sesiunea a II-a: LA SOURIANTE MADAME BEUDET (Germaine Dulac, 1922), L’ÂGE D’OR (Luis Buñuel, 1929); Sesiunea a III-a: FIÈVRE (Louis Delluc, 1921), LA FEMME DE NULLE PART (Louis Delluc, 1921), LE SANG D’UN POÈTE (Jean Cocteau, 1930/1945); Sesiunea a IV-a: LA ROUE (Abel Gance, 1923). Urmează Sesiunea a VI-a: ATALANTA / L’ATALANTE (Jean Vigo, 1934).

Advertisements

One response to “Avangarda revizitată. Sesiunea a V-a: Abel Gance (J’ACCUSE!, 1938)

  1. Pingback: Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Națională de Filme a României (V) | Facultatea de Istorie·

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s