Avangarda revizitată. Sesiunea a IV-a: Abel Gance (La Roue, 1923)


11.b.La roue

Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Națională de Filme a României*

Sesiunea a IV-a: 90 de ani de la premiera filmului „La Roue” (Abel Gance, 1923)

Sâmbătă, 23 februarie și Duminică, 24 februarie, ora 19.30, Cinemateca Eforie (Str. Eforie, Nr. 2)

Sâmbătă, 23 februarie și Duminică, 24 februarie, de la 19.30 seara, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române (Str. Eforie Nr. 2), continuă difuzarea filmelor avangardei europene aflate în Arhiva Națională de Filme a României. Ce-a de-a patra sesiune din cadrul proiectului Avangarda revizitată…, la care vă invităm, este dedicată împlinirii a 90 de ani de la premiera filmului LA ROUE / ROATA (Abel Gance, 1923). Proiecția copiei de la ANF se va face direct de pe pelicula de 35mm, păstrând intertitlurile în limba rusă, așa cum a fost achiziționat filmul în anii ’70.

Artiști: Abel Gance, Blaise Cendrars, Arthur Honegger ș.a.

Concept și viziune curatorială: Igor Mocanu

Organizatori: Arhiva Națională de Filme a României – Cinemateca Eforie

Poate că Abel Gance (1889-1981) este unul din cei mai mari nedreptățiți ai avangardei cinematografice. Plasate la intersecția estetică dintre experimentul vizual radical, apologia și critica miracolului tehnic, cartografierea noilor invenții ale capitalismului industrial, pe de o parte, și sentimentalismul lacrimogen, emoția dulceagă, ideologia erotică melodramatică până la absurd, pe de alta, filmele lui Abel Gance, epopei întinse, megalomane, primele de acest fel la vremea lor, prevestesc, cu fiecare premieră, de fiecare dată, câte o nouă eră în evoluția celei de-a șaptea arte. În La Roue (1923), Abel Gance suprapune în palimpsest mirajul metalurgic al drumurilor de fier și locomotivelor peste tribulațiile iubirii tatălui și fiului pentru fiica, respectiv sora lor adoptivă. Unghiuri insolite de filmare, supraimprimări, flashbakcuri analitice etc. Ne aflăm cu un an înainte de primul Rhythmus al lui Hans Richter și cu doi până la Simfonia diagonală a lui Viking Eggeling. În Napoléon (1927), Abel Gance pune în practică un concept teoretizat tot de el, poliviziunea, filmând scenele de acțiune cu camere montate pe cai, sub cai și lângă cai, totul urmând să fie proiectat pe un ecran triplu. Ne aflăm cu jumătate de secol și mai bine până la prima experiență a companiei IMAX. În La fin du monde (1931), regizorul francez încearcă și reușește la unele proiecții să introducă „perspectiva sonoră”, un concept care-i aparține și care își are sursa în teoria muzicii luminii dintr-un text scris de acesta în 1925. Până la implementarea sistemului de sunet surround mai e multă vreme oricum. Cu toate acestea, opera lui Abel Gance, cel mai probabil din cauza popularității de masă și a recunoașterii academice, va sta multă vreme undeva la periferia avangardei cinematografice, locul de drept fiindu-i recunoscut abia în anii recenți. Căci, așa cum se vede, nu doar colaborările punctuale cu poetul suprarealist Blaise Cendrars (pentru scenarii), compozitorul dadaist Arthur Honegger (pentru coloane sonore), sau cele pasagere, cu Walter Ruttmann, Antonin Artaud sau Pierre Batcheff, îl apropie tangențial de avangardă, ci, mai ales, revoluționarea directă, din interiorul experimentului, în câmpul cinemaului, îndrăzneli care-l și recomandă pe Abel Gance drept precursorul tehnicilor IMAX și al sistemului de sunet surround.

Sesiunea a IV-a. Program: 23 și 24 februarie, ora 19.30

11.c.La roueROATA / LA ROUE

Franța, 1923, a/n, mut, Ficțiune, 60m

R. Abel Gance

Asistent: Blaise Cendrars

S. Abel Gance

Imagine: Gaston Brun, Marc Bujard, Léonce-Henri Burel, Maurice Duverger

Muzică: Arthur Honegger

Montaj: Abel Gance, Marguerite Beaugé

Producător: Abel Gance, Charles Pathé

Cu: Séverin-Mars, Ivy Close, Gabriel de Gravone, Pierre Magnier, Max Maxudian, Georges Térof, Gil Clary


* Avangarda revizitată. Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Națională de Filme a României – este un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetării modului în care s-a constituit cultura vizuală autohtonă și cultura filmului în perioada de până la și de după naționalizarea din 1948 a producției cinematografice din România, cât și a filmelor deținute de cinematografele locale. Filme anterioare: Sesiunea I-a: LA FÊTE ESPAGNOLE (Germaine Dulac, 1919/1920), BALLET MÉCANIQUE (Fernand Léger, Dudley Murphy, 1923/1924), AU SECOURS! (Abel Gance, 1923/1924), ENTR’ACTE (René Clair, 1924), UN CHIEN ANDALOU (Luis Buñuel, 1928); Sesiunea a II-a: LA SOURIANTE MADAME BEUDET (Germaine Dulac, 1922), L’ÂGE D’OR (Luis Buñuel, 1929); Sesiunea a III-a: FIÈVRE (Louis Delluc, 1921), LA FEMME DE NULLE PART (Louis Delluc, 1921), LE SANG D’UN POÈTE (Jean Cocteau, 1930/1945). Urmează: Sesiunea a V-a: J’ACCUSE! (Abel Gance, 1938).

Advertisements

One response to “Avangarda revizitată. Sesiunea a IV-a: Abel Gance (La Roue, 1923)

  1. Pingback: Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Națională de Filme a României | Facultatea de Istorie·

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s