km 0. Reprezentare și repetiție a Pieței Universității


50c9a74fb6824_expozitie-km-0-in-tranzit-roPână pe 28.02.2013: km 0. Reprezentare și repetiție a Pieței Universității, participanți: Vlad Basalici, studioBasar, Larisa Crunțeanu, Laurențiu Gâlmeanu, Bogdan Ghiu & Octav Avramescu & studenți ai UNArte București, Mihai Mihalcea, Dan Perjovschi, Vlad Petri, Alexandra Pirici, David Schwartz & Mihaela Michailov, Emanuel Vasiliu și alții, cu un performance de Alexandra Pirici, în colaborare cu Bogdan Drăgănescu, Mădălina Dan, Jean Lorin Sterian, Vlad Basalici, curatoare: Raluca Voinea, asistentă: Julia Schulze, Spațiul Tranzit.ro, Gazelei 44

Un nou spațiu de expunere și expresie critică a artei contemporane a fost deschis lunile acestea. Zic „spațiu” pentru că Tranzit.ro a mai avut câteva activități până acum, la Cluj și la Iași, în bună tradiție cu omoloagele aceleiași platforme din Austria, Cehia, Ungaria sau Slovacia. Anunțat încă din ianuarie, anul trecut, și fondat în România de către Matei Bejenaru, Livia Pancu, Lia Perjovschi, Attila Tordai-S. și Raluca Voinea, la inițiativa și cu sprijinul Fundației Erste, spațiul Tranzit.ro și-a deschis platforma, vernisând pe o temă recentă, grea, urgentă: semnificațiile Pieței Universității pentru societatea și arta contemporană. Piața Universității, ca loc de protest și expresie a libertății și demnității umane românești, este supusă unor analize vizuale multiple semnate de artiști, pornind de la evenimentele de anul acesta (Vlad Petri, Alexandra Pirici): protestele din ianuarie, sau rememorând evenimente din trecut (Dan Perjovschi, Mihai Mihalcea, David Schwartz & Mihaela Michailov și restul): Revoluția, Mineriadele ș.cl. De asemenea, o parte consistentă a expoziției o constituie un demers de cercetare, de rearhivare și dezarhivare documentară a textelor de epocă, atât din presă, cât și din volum. Asta cât privește partea de „reprezentare” a subiectului, sugerată în titlu. Cel de-al doilea versant al expoziției îl alcătuiește ideea „repetiției”, iar aceasta e și noutatea demersului expozițional: ideea că mai mult decât un protest social și politic veritabil, cum au și fost, de altfel, în mare parte, evenimentele din Ianuarie 2012 au constituit și un soi de re-enactment al mitologiilor naționale generate de aceasta zonă importantă a spațiului public care este Piața Universității, niște mitologii cu multiple dimensiuni populare, folclorice chiar, dar și spectacular-mediatice sau, pur și simplu, instrumentalizate de o putere sau alta. Din această perspectivă, expoziția se vrea a fi și un tip de filtru aplicat pe lentilele cu care privim istoria recentă și cu care transparentizăm diversele straturi sociale ale unui eveniment care ne-a implicat pe toți, la fața locului sau din fața televizoarelor ori, mai mult, a Facebookului.

Cronică publicată în revista „BeWhere!”, Nr. 13 / decembrie 2012 – ianuarie 2013

Advertisements

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s