Avangarda revizitată. Sesiunea a III-a: Louis Delluc & Jean Cocteau (comunicat de presă)


Lee Miller interpretând Statuia în SÂNGE DE POET / LE SANG D’UN POÈTE (Jean Cocteau, 1930/1945)

Lee Miller interpretând Statuia în SÂNGE DE POET / LE SANG D’UN POÈTE (Jean Cocteau, 1930/1945)

Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Națională de Filme a României*

Sesiunea a III-a: ianuarie 1920, Louis Delluc lansează revista bilunară „Le Journal du Ciné-club”

Miercuri, 23 ianuarie și Sâmbătă, 26 ianuarie, ora 19.00, Cinemateca Eforie (Str. Eforie, Nr. 2)

Miercuri, 23 ianuarie și Sâmbătă, 26 ianuarie, de la 19.00 seara, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române (Str. Eforie Nr. 2), continuă difuzarea în premieră absolută a filmelor avangardei europene aflate în Arhiva Națională de Filme a României. Ce-a de-a treia sesiune din cadrul proiectului Avangarda revizitată…, la care vă așteptăm, este dedicată lansării, la începutul lui ianuarie 1920, a revistei bilunare „Le Journal du Ciné-club”, condusă de Louis Delluc. Vom proiecta filmele FRIGURI / FIÈVRE (Louis Delluc, 1921), FEMEIA DE NICĂIERI / LA FEMME DE NULLE PART (Louis Delluc, 1921) și SÂNGE DE POET / LE SANG D’UN POÈTE (Jean Cocteau, 1930/1945).

Artiști: Luis Delluc, Léon Moussinac, Jean Cocteau, Georges Auric, Lee Miller ș.a.

Concept și viziune curatorială: Igor Mocanu

Organizatori: Arhiva Națională de Filme a României – Cinemateca Eforie

Alipirea lui Louis Delluc cercurilor avangardei europene pare fortuită numai la prima vedere. Nu și dacă ne amintim că celebrul regizor francez a fost unul din principalii susținători și promotori ai experimentului avangardist și ai autorilor emergenți în perioada dintre cele două Războaie Mondiale. Ca fondator al mai multor cinecluburi și membru al CASA (Club des Amis du Septième Art) al lui Ricciotto Canudo, alături de alți membri la fel de importanți, cum au fost Germaine Dulac, Marcel L’Herbier, Alberto Cavalcanti, Jean Epstein, Léon Moussinac, Blaise Cendrars, Jean Cocteau, Robert Mallet-Stevens, Fernand Léger, Jaque Catelain, Harry Baur, Gaston Modot ș.a., Louis Delluc a colaborat intens cu autorii avangardiști, unii dintre ei chiar colegi de platou, le-a luat apărarea în presă și le-a scris istoria.

Sesiunea a III-a. Program: 23 și 26 ianuarie, ora 19.00

8.b.FievreFRIGURI / FIÈVRE

Franța, 1921, a/n, mut, Ficțiune, 29m

R. și S. Louis Delluc

Imagine: Alphonse Gibory, George Lucas

Cu: Ève Francis, Edmond Van Daële, Gaston Modot, Elena Sagrary, George Footit, Yvonne Aurel, Andrew Brunelle, Marcelle Delville, Léonid Walter de Malte, Léon Moussinac, Lili Samuel, Noémi Seize, Solange Sicard

9.a.La femme de nulle partFEMEIA DE NICĂIERI / LA FEMME DE NULLE PART

Franța, 1921, a/n, mut, Ficțiune, 23m

R. și S. Louis Delluc

Producător: Félix Juven

Muzică: Jean Wiener

Imagine: Alphonse Gibory, George Lucas

Cu: Ève Francis, Gine Avril, Noémi Seize, Denise, Edmonde Guy, Roger Karl, André Daven, Michel Duran, Jean Wiener ș.a.

7.b.Le sang dun poeteSÂNGE DE POET / LE SANG D’UN POÈTE

Franța, 1930/1945, a/n, sonor, Ficțiune, 50m30s

R. Jean Cocteau

S. Jean Cocteau

Producător: Contele de Noailles

Muzică: Georges Auric

Imagine: Georges Périnal

Montaj: Jean Cocteau

Costume: Coco Chanel

Cu: Enrique Rivero, Lee Miller, Pauline Carton, Odette Talazac, Jean Desbordes, Fernand Dichamps, Lucine Jager, Féral Benga, Barbette, Jean Cocteau


* Avangarda revizitată. Avangarda Europeană (1919-1939) în Arhiva Națională de Filme a României – este un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetării modului în care s-a constituit cultura vizuală autohtonă și cultura filmului în perioada de până la naționalizarea din 1948 a producției cinematografice din România, cât și a filmelor deținute de cinematografele locale. Filme anterioare: Sesiunea I-a: LA FÊTE ESPAGNOLE (Germaine Dulac, 1919/1920), BALLET MÉCANIQUE (Fernand Léger, Dudley Murphy, 1923/1924), AU SECOURS! (Abel Gance, 1923/1924), ENTR’ACTE (René Clair, 1924), UN CHIEN ANDALOU (Luis Buñuel, 1928); Sesiunea a II-a: LA SOURIANTE MADAME BEUDET (Germaine Dulac, 1922), L’ÂGE D’OR (Luis Buñuel, 1929). Urmează: Sesiunea a IV-a: LA ROUE (Abel Gance, 1923).

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s