De la Médicis şi Goncourt la Sanglier du Meilleur Dessin şi Critique du Pen Club

Franţa are 984 de premii literare, adică „prix littéraires”, pentru că în această categorie intră, după estimările siteului creat special în acest scop: www.prix-litteraires.net, burse în bani, premii în bani, premii sub formă de suport editorial sau premii pur şi simplu, neremunerabile. Criteriile sînt dintre cele mai variate, de la seriozitate impozantă, obiectivitate dusă la extreme pînă la abracadabranţă şi partizanat. Instituţiile care le acordă ţin de o diversitate descumpănitoare. S-ar părea că în Franţa toată lumea dă premii literare, Academiile dau premii, posturile de radio dau premii, fundaţiile dau premii, revistele dau şi ele, grupurile editoriale, librăriile sînt campioane în acest sens, primăriile nu mai puţin, ministerele nici ele nu rămîn în urmă, consiliile dau şi ele tonul, scriitorii înşişi, trecuţi prin botezul acestor gale cu reputaţie incontestabilă, dau premii fără scrupule.

Academia Franceză îi dădea lui Romain Rolland în 1913 vestitul Grand prix de littérature de l’Académie française, în 1977 Margueritei Yourcenar, în 2001 lui Milan Kundera iar în 2005 lui Danièle Sallenave. Premiul devenind între timp unul bienal, aşteptăm luna octombrie să vedem cine e merituosul anului 2007. Un premiu mai dinamic, deschis mai mult debutanţilor decît scriitorilor consacraţi, este Prix litteraires Radio-Canada. Trimiţi manuscrisele „originales et inédites dans les deux langues officielles” la secţiunile „recit”, „poesie” sau „nouvelle” şi aştepţi luna aprilie. Dacă ai oferit texte bune, precum cîştigătorii pe 2006 (Mélanie Vincelette – Guardalavaca şi Dania El-Khechen – Où est Baba ? la categoria „recit”, Rachel Leclerc – If şi Isabelle Forest – Elle parmi ses désordres, pentru „poesie”, Hugo Dubreuil – Voir ailleurs şi André Marois – Petit feu, la categoria „nouvelle”), te alegi cu 60 000 de dolari, oferiţi de Conseil des Arts du Canada, şi eşti publicat în revista enRoute.

Un premiu mai exotic este Prix Chronos de Litterature, creat în 1996 de Fondation Nationale de Gérontologie, „pentru a înlesni dialogul intergeneraţional”. Juriul este alcătuit din: profesori şi învăţători la clasele primare, colegii şi licee. Cărţile candidate sînt selectate, în schimb, de un comitet alcătuit din „éditeurs et composé de spécialistes de la littérature jeunesse, de représentants des libraires spécialisés jeunesse, de bibliothécaires, de documentalistes, d’enseignants, de personnes âgées et de réprésentants de la Fondation Nationale de Gérontologie”. La fel cum neobişnuit, prin condiţiile de înscriere, este şi Prix de Littérature française de la Ville de Tournai / Literatuurprijs van de Stad Doornik. Acesta este un premiu în valoare de 7500 de euro, destinat autorului francofon de origine belgiană sau care locuieşte în Belgia de cel puţin trei ani. Premiul pe 2007 se va da în noiembrie.  Este un premiu trienal, în 1989 i s-a dat lui Henri Bauchau pentru cartea Poésies, în 1992 lui François Emmanuel pentru La nuit d’obsidienne, în 1995 lui Jean-Claude Pirotte pentru cartea plis perdus, în 1998 lui Nicole Malinconi pentru Rien ou presque, în 2001 lui Xavier Hanotte pentru Derrière la colline şi în 2004 lui Daniel De Bruycker pentru «Eitô».

Desigur, există şi premii, ca să zic aşa, specializate cum e Le Grand Prix de littérature policère sau Grand Prix de Litterature Dramatique. Dar în Franţa, pe lîngă prestigioasele Prix Goncourt sau Prix Médicis, în ediţii care au loc la distanţe de cîteva zile, poţi fi premiat şi pentru cea mai bună carte literară de „Cuisine Régionale” ori pentru cea mai bună „Livre de Littérature du Vin”, în aceste cazuri iei premiul Gourmand Awards, sau dacă ai făcut un scenariu literarmente valid şi bun te poţi alege cu „Prix du meilleur scénario” din cadrul galei Eléphants d’Or, dacă ai un proiect literar în lucru şi ai nevoie de sprijin financiar sau editorial Bourse Cioran sau Bourse Poncetton îţi rezolvă problema. Iar premii precum Grand Prix du Festival de la BD de Blois, Grand Prix de l’Humour Noir, Grand Prix du roman des lectrices de Côté Femme, Grand Prix International de Poésie de Langue Française Léopold Sédar Senghor, Prix Albert Uderzo – Sanglier du Meilleur Dessin, Prix de la Biographie – Le Point, Prix de la Critique du Pen Club, Prix de Littérature Religieuse, Prix du Livre Incorrect, Prix du Livre Sportif Illustré, Prix Max Jacob sau Prix Tristan Tzara, vorbesc de la sine. În România, ca să conchid patetic şi autoflatant caragialesc, nu ştii nici pentru ce iei premiu, nici cînd, nici dacă şi nici de ce. De ce? Iată încă o temă pentru acasă.

Articol publicat în revista „Noua literatură”, numărul 4 / februarie 2007