Marín. Fotografii 1908-1940


 

Până pe 26.10: Marín. Fotografii 1908-1940, artist: Luis Ramón Marín, coordonator: Óscar Martin del Barrio, Instituto Cervantes, Sala Auditoriu, Regina Elisabeta 38

Am auzit de Marín, fotograful de presă care a documentat Războiul Civil din Spania și care este expus acum într-o megaretrospectivă la Institutul Cervantes din București, în luna mai a acestui an când albumului Máquinas / Machines, publicat în 2011 la Fundación Telefónica, i-a fost acordat la festivalul de fotografie PhotoEspaña marele premiu pentru cea mai bună carte de fotografie a anului. Un autor aproape necunoscut, devine în decurs de câțiva ani de cercetare asiduă a Fundación Pablo Iglesias, în colaborare cu Rafael Levenfeld și Valentín Vallhonrat, unul din pionierii fotografiei documentare spaniole, sau al fotografiei antropologice, cum i-am spune astăzi, maestru de școală și școală pentru viitorii maeștri. Publica în jur de 1000 de fotografii pe an numai în presă (la ABC, Informaciones ori La Vanguardia), narativitatea din imaginile lui făcând aproape inutil articolul alăturat din ziar. S-ar putea spune că textul ilustra imaginea și nu invers, cum se proceda, de regulă. Descinsă din estetica unor August Sander sau Margaret Bourke White (care a vizitat România Mare în anii ‘40), cu care, de altfel, a și fost contemporan, societatea din imaginile create de Luis Ramón Marín, faptul social, evenimentul politic sau faptul divers au o fotogenie implicită. S-ar zice că pentru Marín societatea era frumoasă în sine, că nu mai avea nevoie de nici un retuș estetizant, care să stilizeze informația. Aici se dădea, de fapt, marea bătălie ideologică a epocii din interiorul artei fotografice de început de secol XX, căci miza nu era în ce arăți, ci în cum o faci. Iar Marín fotografia începând prin a se surghiuni din povestea arătată în imagine. Un soi de auctorialitate zero muta fotografia lui din câmpul originar, în cel al unei arte pe-atunci încă emergentă, cinematograful. Căci personajele, faptele, apar întotdeauna făcând ceva. Subiectul fotografiei lui Marín este, de fapt, unul predicativ. Și tocmai aici autorul se făcea din nou prezent, jucând, cum ar spune Vilém Flusser, împotriva aparatelor.

Recomandare publicată în revista „BeWhere!”, nr. 11 / octombrie 2012

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s