subReal Retrospect


Până pe 30.09: subReal Retrospect, artiști: Călin Dan, Iosif Király, Dan Mihălțianu, curatoare: Raluca Velisar, design expoziție: Attila Kim, MNAC, Palatul Parlamentului, Str. Izvor 2-4, aripa E4,  intrarea prin Calea 13 Septembrie

 

subReal Retrospect este, cred, un din expozițiile cu adevărat notabile ce ocupă, vara și toamna aceasta, două etaje de MNAC. Fondat în 1990 de către Călin Dan și Dan Mihălțianu, cărora li s-a alăturat ulterior și Iosif Király, grupul subREAL este unul din puținele collective-uri românești care, după ’89 încoace, au creat paradigmă. Cu alte cuvinte, este acel tip de nucleu critic de la care încoace artă conceptuală nu s-a mai putut face decât preluându-i temele, obsesiile, fricile, ironiile și autoironiile. Dracula s-a transformat în personaj fantomă în proiectul Draculaland, Europa, în marcă de prezervativ, istoria națională – în montaj video inserat într-o capră de sală de sport învelită în blană de oaie. Ei au fost printre primii care au dat de înțeles că arta se poate ocupa de realitățile sociale și ideologice din jurul ei altfel decât encomiastic, altfel decât omagial și cu totul altfel decât cu pensula, dalta sau macaraua. Așa este, spre exemplu, performance-ul Communication 1:1 și 1:1:1 în care, într-o societate tot mai spălată pe creier de luptele mediatice naționaliste și xenofobe la adresa ungurilor și altor minorități, un român și un maghiar, respectiv, un român, un maghiar și un japonez, participă la o transfuzie de sânge, amestecând cele trei „naționalități”, la propriu, în rezultatul profund european al aceleiași eprubete. De asemenea, tot ei au pus la îndoiala și harta fizică a Europei, cu disocierile ei arbitrare între Est, Vest și Balcani. Însă dacă la înțelegerea prezentului grupul subREAL dă întotdeauna dovadă de spirit critic necesar, de o gândire disociativă brici și de un discernământ extrem de lucid, când vine vorba de trecut, mai ales de cel comunist, subREAL-ul se încolonează cuminte în doctrina anticomunismului postcomunist, propunând ca metodă de lucru exorcizarea, și nu cunoașterea, lepădându-se de trecut ca de-o râie și nu asimilându-l critic și criticându-l cognitiv. Aura mistică a abordării paramonastice a abordării trecutului apropie foarte mult subREAL-ul de mistica realist socialistă a abordării prezentului sau de cea religios exacerbat ortodoxistă a Grupului Prolog de abordare a sacrului contemporan cu sine. Dar, cum se spune tot mai des, acestea erau vremurile în anii ’90, începutul anilor 2000. Oricum, expoziția nu trebuie ocolită sun nici o formă.

Recomandare publicată în revista „BeWhere!”, nr. 10 / 2012

Advertisements

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s