Invazia produselor. Manifestul Realismului Socialist Capitalist II


Până pe 20.07 puteți vedea Invazia produselor. Manifestul Realismului Socialist Capitalist II, pop art, expoziția artistului Eugene Al Pann, la ArtXpert Fine Art Concept Store, Puțul lui Zamfir 45-47. I-am adresat câteva întrebări lui Eugene Al Pann.

Ce vedem la ArtXpert Fine Art Concept Store?

Expoziția Invazia Produselor este o continuare a unui demers început acum doi ani – Realismul Socialist-Capitalist. Prima expoziție „a închinat” ode personalităților zilei folosind un frame deja existent, cel al realismului socialist transpus într-o lume contemporană. Am vrut să arăt că, într-o lume în care ideologiile s-au diluat, atât stânga, cât și dreapta folosesc aceleași mijloace artistice când vine vorba de propagandă. Expoziția de anul acesta, într-o manieră pop art (căci e binecunoscută legătura trainică dintre pop art și lumea advertising-ului) nu face decât să accentueze impactul produsului și folosirea artei în scop alternativ.

De ce „Invazia produselor”?

Pentru că multă vreme am fost fascinați de produsele care erau sinonime celuilalt sistem. Visam la Coca-Cola, speram să vedem Kent-ul pe tarabă și să avem blugi Levi’s. O perioadă, ele au existat ca icoane ale libertății. Brusc însă, s-au transformat în standard de viață și ne-au împins spre o ierarhie socială. Oricum, prin puterea brandului am început se facem singuri clasificări și să renunțăm încet-încet la calitate și la produsul autohton. Invazia produselor înseamnă și ruperea de o existență fără opțiune, dar și pericolul clasificării individului în funcție de potența financiară. Produsele, așezate pe paliere clare, așează la rândul lor consumatorul în aceeași scară.

Se spune că am ieșit din societatea spectacolului și am pătruns direct în cea a consumului. Tu cum abordezi această tranziție?

De fapt, până să ne trezim și să înțelegem ce se întâmplă în jurul nostru la scară globală, tranziția a și trecut. Ne-am trezit aruncați într-o lume a produselor, a dorinței individului, din ce în ce mai slab, de a se identifica prin cele ce-l înconjoară. Consumul a creat loc iluziei de identitate prin asociere cu ceea ce consum, cu ceea ce port, cu ceea ce conduc, etc. Cu alte cuvinte, dorința de validare a personalității prin asocierea cu brandurile care ne înconjoară.

Ok, am înțeles, am consumat până când am început să ne consumăm pe noi înșine. În același timp, corporațiile au început să nu mai vândă produse și servicii, ci senzații, sentimente, adică spectre libidinale. Nu îți vând o înghețată, îți vând senzația gustului pur, plăcerea pură a senzației, și alte expresii frumoase golite de sens. Care este perspectiva ta asupra acestui tip de marketing creativ?

Persoane, servicii, produse, toate încearcă să se vândă uzând de branding. Dar, mai nou, chiar „brandingul” a început să fie „un produs” care învață pe toata lumea calea cea dreaptă către succes. Așadar, companiile apelează la concepte mult mai rafinate și mai greu de catalogat, lucrurile au devenit mai sofisticate și fac apel la o paletă extinsă de emoții. Mie mi se pare însă că există foarte multe asemănări între propaganda socialistă și marketingul de astăzi, doar că marketingul e teoretizat mai bine decât propaganda socialistă.

Interviu publicat în revista „BeWhere!”, nr. 10 / 2012

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s