Starea de excepție [I]. Fort 13 Jilava


Până pe 01.03: Starea de excepție [I]. Fort 13 Jilava, Intervenție artistică de tip instalație site-specific, artist: Alexandru Potecă, coordonatoare proiect / curatoare: Adina Arvanitopol, Fort 13, Penitenciarul București Jilava, Sabarului 1, Comuna Jilava, Județul Ilfov.

Istoria Fortului 13 de la Jilava este destul de cunoscută, ceea ce interesează aici este următorul aspect: de la construcția acestuia între anii 1870-1890, în rând cu celelalte 17 forturi, și până la Mineriadele din anii 1990, Fortul 13 a fost, fără excepție, „gazda” tuturor condamnaților regimurilor politice care s-au perindat în spațiul românesc. De la țăranii arestați în timpul răscoalei din 1907 și până la intelectualii cu barbă din timpul revoltelor de după 1989, neomițând, bineînțeles, legionarii interbelici, după aceea, deținuții politici ai regimului stalinist al lui Dej și ai celui național-socialist al lui Ceaușescu, încăperile Fortului 13 au ajuns astăzi, la ora bilanțului și a cercetării, un spațiu cu o cultură a memoriei dusă la limită. Cu toate acestea, funcția contemporană a acestui spațiu riscă să fie deturnată de pe axa cunoașterii științifice, pe aceea a propagandei ideologice, prin utilizarea sitului în discursurile mainstream, cum este acela al anticomunismului postcomunist promovat de IICMER & Co. Ei bine, într-un astfel de spațiu a ales artistul vizual Alexandru Potecă să-și planteze intervenția instalațională de tip site-specific. Dacă am spune că este un solo-show, am fi nedrepți. O dată, cu artistul însuși, care nu face nici un fel de show, ci chestionează funcția ideologică și contemporană a unui spațiu unic în întreg Centrul și Estul Europei, propunând prin lucrările sale un demers de reactivare a culturii memoriei. Apoi, am fi nedrepți cu ceilalți colaboratori ai artistului (coordonatoarea și curatoarea Adina Arvanitopol, cât și deținuții și conducerea actualului Penitenciar Jilava), care transformă discursul artistului Alexandru Potecă într-o platformă de manifestare a ceea ce se numește artă comunitară sau artă activă, în varianta ei socială, unii deținuți contribuind la amplasarea instalației artistice. Dar expoziția Starea de excepție [I] – o sintagmă împrumutată din limbajul juridic, descriind acele contexte istorice în care politicul scapă de sub orice control democratic – mai țintește într-o direcție, urgentă, am putea spune. Aceea de a gândi critic și pe cont propriu un icon istorico-politic complet, cum este Fortul 13. Plasată undeva la jumătatea drumului dintre etică și estetică, practica memoriei nu se învață pe calapod pedagogic, ea se deprinde în mod individual în context, iar aceasta este miza grea a instalației lui Alexandru Potecă. (I.M.)

Articol publicat în revista BeWhere, nr. 5, februarie 2012

Advertisements

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s