Ivirea. Dinspre Duhuri spre Duh


Muzeul Național al Țăranului Român lansează Muzeul Copilăriei, un proiect ce poartă titlul Copilăria. Rămășițe și patrimoniu și care debutează lunile acestea cu o expoziție inaugurală cu titlul Ivirea. Dinspre Duhuri spre Duh, promițând să fie urmată de un adevărat serial expozițional care să trateze acest subiect.

De la bun început trebuie spus că tema în sine, copilăria, cu tot ce presupune aceasta în plan social și artistic, pare a fi unul cvasiabsent din studiile de specialitate autohtone și aproape prohibit în rândul opiniei publice românești, „incidentul” de la Librăria Bastilia fiind doar vârful unui aisberg social cu serioase probleme postfreudiene. Cvasiabsent, căci când ați văzut ultima oară o carte sau un film românești despre copilărie, fie aceasta abordată în manieră ficțională, documentară sau antropologică? Și prohibit, întrucât în urma unei întâlniri în cafeneaua de la Bastilia, un grup de mămici a fost somat să-și lase copiii acasă data viitoare, pe motiv că agresează audio-vizual clientela. Și vorbim de un spațiu care autodeclarat child friendly.

Expoziția de la MȚR prezintă vestigii iconice ale copilăriei rurale și urbane, de la naștere și până la moarte, cât și dincolo de ea: cămășuțe, protoscutece și protosuzete, copăi, covețele, o cristelniță, certificate de botez interbelice, fotografii, cântece de leagăn, într-o dispunere cronologică, de o fluență mereu bruiată de abordările mai recente ale acelorași funcționalități. Căruțul de lemn, lângă postmodernul landou cu roți duble de cauciuc etc. Un al doilea palier de lectură antropologică a copilăriei este unul la fel de bipolar: un pătuț de lemn cu o mătură din bețe de mălaiul-cucului, pentru alungarea duhurilor, lângă imaginea național-comunistă din alt capăt al sălii cu o duzină de prunci dispuși simetric în paturi de spital, iar la capul lor veghind, à la James Bond, o armată de obstetricieni cu mâinile-n cruce. După cum o tulburătoare reproducere după o pictură probabil bisericească ilustrând plastic chinurile iadului prin care trece o femeie după ce a făcut avort, tronează deasupra unei cârpe însângerate azvârlită artistic chiar pe podea. Adică superstiție lângă laicitate, lângă superstiție, lângă laicitate. În fine, o ultimă direcție a expoziției este aceea ideologică: expoziția nu privilegiază, în mod evident, arhaicitatea subiectului, dezavuând implicit contemporaneitatea lui, ci se uită cu nostalgie în direcția unui interbelic păgând-ortodox improbabil, se oprește la a vitupera comunismul (din această perioadă modernă ne este amintit doar fenomenul „decrețeilor”), în timp ce prezentul este aproape absent ideologic. Nu aflăm care este ideea prezentului despre copilăria contemporană cu sine, nimic despre businessul gadgeturilor inutile, al laptelui praf și al altor fantome biopolitice postcomuniste.

Oricum ar fi, pe lângă meritul de a fi adus în discuție această temă, deloc drăgălașă în fundamentele ei, expoziția îl mai are și pe acela al unui discurs anticurricular, reușind să evite Amintiri din copilărie de Ion Creangă, iar acestea sunt două argumente pentru care merită încurajată.

Ivirea. Dinspre Duhuri spre Duh, instalație, mixed media, Muzeul Național al Țăranului Români, Sala Irina Nicolau, 14 martie – 15 aprilie 2012.

Articol publicat în revista Accent cultural, nr. 9 / 2012

One response to “Ivirea. Dinspre Duhuri spre Duh

  1. IN OM SINT DOUA LUMI . GINDURILE BUNE CE INDEAMNA PE OM CATRE SFINTENIE SI SLUJIREA LUI DUMNEZEU SUNT DUHURILE BUNE . CELE RELE CE INDEAMNA PE OM LA HULE , RAPIRI , NECINSTIRI , EGOISM ETC . SUNT DUHURI DIAVOLESTI . CU CINE SE VA INSOTI OMUL CU ACELEA VA LOCUI SUFLETUL ( DUHUL ) OMULUI DUPA MOARTEA TRUPULUI FIE LA RAI , FIE LA IAD .

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s