Trans-realities. Corp – Artă – Societate


Masayoshi Yamada, Pas de regrest, 1980-1982

Masayoshi Yamada, Pas de regrest, 1980-1982

Expoziția Trans-realities. Corp – Artă – Societate face parte dintr-un dialog româno-francez din cadrul proiectului Corpul ca proiect cultural contemporan. Provocări teoretice, replici artistice, astfel încât în timp ce pe pereții albi de la galeria Oudin Art Contemporain din Paris sunt expuși o parte din artiștii români care au colaborat cu artistul și curatorul Petru Lucaci în primele două părți ale proiectului, la Victoria Art Center din București tronează aproape un secol de investigație corporală franceză, aflată sub atenția curatorială a galeristului Alain Oudin.

Și de data aceasta asistăm la un discurs artistic ce plasează corpul în context preponderent pasiv, de subiect căruia i se întâmplă faptele. Ciopârțit, mutilat, colat, oglindit, redesenat, interpretat, transexualizat, ideologizat și apoi deideologizat, robotizat, după care derobotizat, grefat, diafanizat, pătruns de grotesc ori de un suav social dezarmant, corpul uman este întotdeauna cel care, aidoma personajului din Colonia penitenciară a lui Kafka, suportă grefa predicatului pe piele. Însă toate sunt, cum ar spune David le Breton, niște litanii, aceleași de jumătate de secol încoace, schimbându-se doar intensitatea de grad, menite să ne pună serios pe gânduri când vorbim despre destinul contemporan al corpului uman. Ceea ce oferă în plus această expoziție, față de celelalte două, este prestigiul aproape muzeal al artiștilor expuși, începând cu Man Ray și cu Pierre Molinier și terminând cu Irina Ionesco și Ion Grigorescu.

Ceea ce e nou și de maximă actualitate în proiectul lui Oudin este tema nașterii sau, cum sună titlu unui film documentar celebru, the business of being born. Intertextul courbetian al originii lumii este evident în cazul polaroidelor din 2002 ale lui Pierre Bourgeade, însă dimensiunea explicită a reprezentării, corpul feminin schilodit cu picioarele îndepărtate cu ajutorul unei tije metalice care lasă să se vadă vulva sângerândă, întoarce metafora și canonul la 180˚, transformând mitul lui Courbet din origine în apocalipsă a lumii. Idee ce apare și într-un colaj feminist din 1971 realizat de Marcel Agullo, Mon fils, mon bébé, mon point de vue, în care silueta feminină alcătuită dintr-o caligramă din cuvintele „madame” și „les petites femmes” nu mai dă naștere unor ființe vii, ci altor cuvinte. Altfel spus, femeia naște discurs, anunțat prin fraza în formă de cordon ombilical: „des millions de millions de femmes débarassées de leur obsession”. În fotomontajele din 1992 create de André Félix și Henri Ughetto, intitulate La parturiente, femeia apare când însărcinată, însă cu o sarcină și niște sâni de plastic, fals acroșați de trup, în timp ce protagonista privește visătoare un crucifix, când în ipostază postnatală, înconjurată de miriade de marionete puerimorfe, ce amintesc de păpușile lui Hans Bellmer, jucându-se cu falusuri de plastic. Tot așa cum sculpturile mixed media create între 1980-1982 de artistul Masayoshi Yamada, Pas de regrets, reînscenează o meditație pe tema foetusului și a vegetalului sau carceralului.

Prin urmare, transrealitățile pe care suntem invitați să le vedem la Victoria Art Center aduc cu sine și o temă grea, care ar merita o dezbatere mai largă și o chestionare artistică mai extinsă, eventual în context autohton.

Trans-realities. Corp – Artă – Societate, [expoziție de grup], curator: Alain Oudin, artiști: Amal Abdenour, Thierry Agullo, Ron Athey, Pierre Bourgeade, Marie Morel, Henri Maccheroni, Thierry Cuwet, Marie Chamant, Jean-Louis Costes, Dominique Digeon, Philippe Duval, André Felix, Henri Ughetto, Paul-Armand Gette, Ion Grigorescu, Jacques Halbert, Patrices Hugues, Irina Ionesco, Michel Journiac, Christian Louis, Man Ray, Pierre Molinier, Jean-Luc Moulene, Nato, Orlan, Gina Pane, Christian Paraschiv, Elisabeth Prouvost, Yves Verbiere, Yamada, Archives Breton 1925, Kuleshov, Pluschov, 6 septembrie – 6 octombrie 2011, Victoria Art Center, București.

articol publicat in revista “Accent cultural”, Anul I, Nr. 5, Septembrie 2011

Advertisements

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s