L’Intime plaisir de lire (André Kertesz)


În aceste zile toride, parterul MNAC-ului găzduiește un dinozaur. Contemporan cu toată cultura secolului XX, neomis de nici un Taschen ori un Steidl, André Kertesz (1894-1985) ocupă luna aceasta și luna viitoare pereții muzeului cu 54 de fotografii pe gelatină din bromură de argint, grupate în jurul unei teme extrem de controversate: cititul! Mai exact, cititul în pagini de celuloză.

Realizate între 1915 și 1970, adică aproape toată viața, fotografiile care au ca subiect cititul reprezintă spații, locuri, situații, contexte descoperite și re-create de André Kertesz în periplurile sale din Ungaria, spațiul de naștere, în Franța și America, constituind în 1971 conținutul faimoasei lui cărți de fotografie intitulată On Reading. Alcătuirea unui op în jurul temei lecturii putea să constituie, la vremea respectivă, adică în anii 1970, cel mult, un gest artistic foarte nobil. Iar miza artei fotografice a lui Kertesz se juca în altă parte, nu la nivelul temei, ci la nivelul tehnicii și al fabulei fiecărei lucrări în parte, cum avea să statueze Roland Barthes în însemnările sale despre fotografie din 1980. Copil citind benzi desenate pe o stradă din New York (1944) era tulburătoare pentru că reprezenta un soi de paradis urban al copilăriei. Ce-și mai putea dori un copil la 1944, decât să stea cocoțat în vârful unui morman de benzi desenate, devorându-le cu poftă, tot așa cum linge cu pofta din înghețata ce se topește în cealaltă mână? Sau Rugăciunea de dimineață (1915), înfățișând un soldat într-o tunică jerpelită, încheiată până sub barbă și buchisind cu mâinile parcă tremurând dintr-o cărticică de rugăciuni? Spectatorii anului 1971 nu puteau privi această imagine decât cu o nesfârșită aprobare, chiar dacă Dumnezeu fusese declarat muribund demult, iar războaiele deveneau din ce în ce mai reci.

În afară de fotografiile care au fost publicate în On Reading, selecția de la MNAC este îmbogățită cu alte câteva fotografii de după 1971, până în 1984, împrumutate din Mediateca de Arhitectură și Patrimoniu a Ministerului Culturii și Comunicației din Franța. Aventura cititului părăsește astfel Ospiciul din Beaume (1928) ori băncuța din Paris în fața căreia îngenunchează un recrut pentru a scrie o Scrisoare către cei dragi (1916) și se mută în cele cinci fotografii pe o Stradă din New York (1974), la colțul căreia zace un vraf de cărți, de care se apropie un domn elegant la costum și pălărie, le scrutează, ridică pe rând câte una de jos, le răsfoiește, citește; ori în Grădina Henry Moore (1980), în care, un tânăr citește o carte sprijinindu-se de poalele vreunei Reclining Figure (1951) sau, de ce nu, Double Oval (1966), lucrări monumentale ale sculptorului englez.

Dar cum privim noi astăzi toate aceste fabule ale cititului? Și, mai ales, cum privește publicul MNAC-ului aceste imagini, care nu sunt nici color, nici contemporane și nici în mișcare? De unde vestimentația hedonistă în care MNAC-ul, împreună cu Jeu de Paume, îmbracă tematica expoziției, privilegiind suprapunerea perfectă între citit și loisir, lectură și introspecție, vizualizare și cunoaștere?

Abordată astăzi, tema lecturii, s-o spunem fără ocolișuri, incomodează. În pofida zecilor de campanii de promovare a lecturii pe timp de vară, iarnă și alte anotimpuri, știm cu toții că cititului i se cântă litania măcar o dată pe zi, la un post TV, radio sau în presa scrisă. De la avertismente subtile și recomandări discrete, până la verdicte stupide gen Guerilla cu „Cine nu citește e prost” ori alte previziuni de postapocalipsă a celulozei, simțim cu toții cum amprentele din buricul middlefingerului iau, pe zi ce trece, forma tot mai pronunțată a zimților de plastic ai scrolldownului. Din această perspectivă, L’Intime plaisir de lire de la MNAC ia amploarea unei adevărate campanii sociale.

André Kertesz, LIntime plaisir de lire, Fotografie, 15.07.2011 – 28.08.2011, MNAC, București.

articol publicat în revista ArtAct, nr. 127 / 20 Iulie 2011 

Advertisements

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s