Instalează-te (Eduard Gabia & Justin Baroncea)


Țevi, burlane, racordoare, capace, site de aerisire, uscător de păr, toate angrenate într-un mecanism instalațional de producție bine modelată a sunetului prin difuzoare aferente. Cam ăsta ar fi rezumatul instalației expuse la Galeria Ivan din București, semnată de coregraful Eduard Gabia și arhitectul Justin Baroncea.

Ar fi impropriu să spunem că T II + este o expoziție care se vede, întrucât, grea moștenire lăsată contemporaneității de către avangardele istorice, la ea spectatorul participă activ. a) Instalația are o morfologie și o sintaxă, apropiindu-se prin asta de definiția discursului gramatical. b) Ca să o consumi, trebuie să urmărești parcursul narativ al sunetului electronic, să-i fii loial ori sa te delimitezi critic, deci este performativă.

Însă până aici am operat o descriere morfologică a lucrării, care ar rămâne incompletă dacă nu am menționa că fiecare din cele 6 instalații are atașat câte un „manual de construcție”, în care artiștii te învață cum să-ți faci așa ceva acasă. Din acest punct încolo, sugestiile țâșnesc în mai multe direcții: do it yourself sau tune it yourself aduce a concept IKEA sau, mai precis, a anti-IKEA consumată în masă, mai ales când, la finalul traseului, pornind uscătorul de păr, auzi discursul lui Obama on culture în societate. Căci, spre deosebire de un manual IKEA, broșurile instalaționale nu furnizează instrucții de folosire, ci piste de pornire a interpretării, lăsând spațiu creativității fiecăruia, adică făcând loc culturii. „Instalează-te” înseamnă, din acest punct de vedere, „gândește” social, politic, artistic, economic etc.

O altă funcție a instalației celor doi artiști este aceea de modelare a aerului prin sunet. Intenția, transformarea artistică a aerului, nu este nouă, ea ținea loc de statement în unele din sculpturile lui Damien Hirst din anii ’80, când acesta mai făcea parte din grupul Young British Artists (YBA). Damien Hirst încerca atunci să sculpteze, spre exemplu, golul de aer format între cele patru picioare ale unui scaun, adresându-se, astfel, tactilului și palpabilului. „Modelajul” prin sunet, practicat de Eduard Gabia și Justin Baroncea, în schimb, nu doar că se consumă auditiv – fenomen care, în definitiv, ține de banala practică a ascultării –, ci și cognitiv, pentru că ceea ce pare a fi gadget art este dominat de paradigma utilitară a necesității. Dacă ai nevoie de ceva anume, nu trebuie neapărat să cumperi gata-făcut, poți să creezi și tu.

Dar T II +. Instalează-te mai poate fi citită și ca o prelungire interdisciplinară a bricolajului de tip trash made, fiindcă nu doar obiectului fizic i se pot găsi noi funcții estetico-utilitare, ci și sunetului sau frânturilor de discurs, fie acestea rostite de un președinte socialist sau de un dictator, cei doi artiști apropiindu-se prin aceasta de platforma estetică a unui John Cage sau John Zorn și propunându-ne astfel un post-dolby surround anticonsumerist.

Eduard Gabia & Justin Baroncea, T II + . Instalează-te, 28 martie – 16 mai 2011, miercuri – joi: 16-20h, sâmbătă: 14-18h, Ivan Gallery, București.

articol publicat în revista Accent cultural, nr. 1 / mai 2011, supliment cultural al revistei SapteSeri

Advertisements

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s