Minutul de carte #10 – Tamara Cărăuș & Dan Perjovschi


Capcanele identității

Cine își mai amintește scheciul acela umoristic de la Hanul Moftangiilor, emisiunea din anii ’90, care se dădea în fiecare duminică pe TVM și în care un Gheorghe Urschi cam ponosit e încolțit, dintr-o parte, de un Sandu Grecu încruntat și, de cealaltă parte, de un Jan Cucuruzac cu fața mai bleagă, ambii întrebându-l pe primul ce este el: român sau moldovean? După câteva clipe de nedumeriri, implorațiuni și frământări interioare crâncene, Urschi exclamă: „Băi, ce vreți de la mine, eu nu-s nica, eu sunt mestnîi pațan[1]!” De curând a apărut o carte, făcută parcă pentru uzul celor care, asemenea personajului nostru, pendulează între o întrebare și alta, se mai bălăngăne în scrânciobul identității, neștiind de unde vin și unde se duc. E vorba de Capcanele identității (Cartier, 2011), de Tamara Cărăuș. Cartea e, de fapt, un hibrid cuceritor de eseu cvasiștiințific și confesiune presqueliterară, în care autoarea narează parcursul intelectual al studierii identității naționale, cu aplicație pe Republica Moldova. Sau, mai bine spus, traseul imposibilității de a studia o astfel de mandragoră, cum este conceptul de identitate națională, transformat în carte într-un soi de Graal pe care-l caută și îl tot caută protagonista, de la Chișinău, la Oxford și până la București, prin Uppsala și Groningen, reușind să descopere peste tot neputințe, capcane & fundături. „Cazul RM” se dovedește a fi extrem de bulversant pentru mai toate teoriile care s-au luat în piept cu acest concept păgubos, la final rezultând o geografie kafkiană din care nu poți ieși cu mintea întreagă și teafără decât dacă ai suficient umor, ochi de văzut și urechi de auzit că mai sunt și alții în jurul tău, care, eventual, se consideră a fi altceva decât ceea ce crezi tu că ești. De fapt, dacă nu aveți chef și nici timp să parcurgeți toată cartea, ar merita să aruncați o privire măcar peste subcapitolul „Cazul” contra teoriilor, în care se dă o luptă aprigă, ca-n basme, între personajul negativ și personajul pozitiv al filmului identității naționale. Nu vă spun cine câștigă.

Tamara Cărăuș, Capcanele identității, eseu, Editura Cartier, Colecția Rotonda, [Chișinău], [2011], 220 p.

20 / 22. Douăzeci de ani de texte

În mod normal, când o persoană (artist, scriitor, inginer, medic sau zugrav) ajunge pe culmile gloriei profesiei lui, când ia cam toate premiile care se pot lua și este cunoscut cam în toate ungherele planetei Terra, îi poți spune adio, pa, ciao bambina, te-am pupat și plec în China, căci nu-i mai ajungi la nas, fie că nu mai are ceea ce noi muritorii de rând înțelegem prin cuvântul „timp”, fie că pur și simplu nasul lui va fi totdeauna la un segment distanță de fosa ta nazală. Asta trebuie avut în minte atunci când începem lectura cărții lui Dan Perjovschi, 20 / 22. Douăzeci de ani de texte (Cartea Românească, 2010). Căci spre deosebire de restul, pe lângă desenul lui critic, pieziș, acid și implicat, pe care l-am putut vedea prin vara lui 2008 inaugurând spațiul ARThotel din Chișinău, de pe Asachi, Dan Perjovschi scrie și la o revistă, 22, aceeași din 1992, până în 2010 și tot așa mai departe. Are un petic de ziar pe care când scrie, când expune desen, când tace teme grele, teme simple, teme insesizabile care bântuie societatea românească și de care nu se ocupă nimeni, întrucât par prea mărunte, însă care, încondeiate acum, devin exemplare și omnivalabile. Mineriade, Revoluția Română, privatizări forțate, inginerii financiare, integrare europeană, arta contemporană, MNAC, Casa Poporului, Iliescu, dar și apa caldă, câinii vagabonzi, maxi-taxiul (aka rutiera), factura la lumină, Republica Moldova etc., toate aceste subiecte însăilează, cu ironie caustică, substanța celor douăzeci de ani de texte. La un moment dat, prin capitolul 2009, Dan Perjovschi răsfoiește arhiva revistei 22 și răsfoind-o ajunge să se-ntrebe cum de n-au înnebunit cu toții, în vâltoarea evenimentelor creionate acolo. Răspunsul ar putea fi, iar asta se vede abia acum, când cele câteva sute de intervenții textuale stau la un loc, că dincolo de variația temelor, există o supratemă, care încheagă și întărește: căutarea comunității. Asta face Dan Perjovschi, caută cu disperare, săptămână de săptămână, comunitatea care, paradoxal, fusese ruinată, dezagregată de regimul Ceaușescu. Comunismul trebuia să însemne supremația comunității, a solidarizării cu celălalt, a empatiei, adică exact ceea ce realitatea dură, istorică a evenimentelor a distrus prin instrumente precum Securitatea, KGB-ul, turnătoria. Divide et impera, parcă-i zicea dictonului. Iar când dictonul se preface în dictatură, e rândul artistului să regăsească sensul conceptului pierdut. Iar cartea lui Dan Perjovschi parcurge anume etapele căutării și reabilitării comunității dezbinate. „Probabil că asta ne este soarta – spune Perjovschi – ne împărțim mereu în două și fiecare parte visează s-o anihileze pe cealaltă.”

Dan Perjovschi, 20 / 22. Douăzeci de ani de texte, Cuvânt înainte de Daria Ghiu, Editura Cartea Românească, [București], 2010, 308 p.

Prezentări publicate în revista 15 minute, nr. 10 / 2011


[1] Mestnîi pațan (rus.) – localnic de gașcă.

Advertisements

2 responses to “Minutul de carte #10 – Tamara Cărăuș & Dan Perjovschi

  1. Pingback: Surpriză în Spania: Real Madrid – Zaragoza 2-3. ACUM Real Sociedad – Barcelona 1 | StirileMedia.ro·

  2. Pingback: Surpriză în Spania: Real Madrid – Zaragoza 2-3. ACUM Real Sociedad – Barcelona 0 | StirileMedia.ro·

Comentează

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s