Zaza Burciuladze, Fonograma (fragment)


În Telavi n-ai să găsești heroină. Găsești acolo tot ce vrei – puști automate, pașapoarte false, trotil, sclave românce… dar numai nu heroină. Blestemat loc. Și uneori e atât de important să ai la tine niște heroină! Bineînțeles, majoritatea cea lucid gânditoare nu mă va înțelege. Însă minoritatea cea lucid gânditoare mă va înțelege din prima. Dar asta nu e decât una din cele două fețe ale medaliei. Căci nu e chiar așa de simplu…

Totul se complică la infinit atunci când regizorul aparține majorității, tu joci în filmul lui, iar filmările au loc în mijlocul deșertului, nu departe de Telavi. În plus, temperatura aerului este de +50o, iar filmul e cu multe costume. Dar chiar și în costum îți pierzi răbdarea și îți vine să urli numai tâmpenii. Ceva de genul: „Doamnelor și domnilor, am onoarea!”, și înclinându-te cu un pas înainte (ceea ce poate fi extrem de dificil), să părăsești platoul de filmare și s-o tai în Tbilisi cu primul taxi care-ți iese în cale. În Tbilisi, care-i ticsit până la refuz cu sfinți, ghicitoare extrasenzoriale, poeți, magazine chinezești și heroină. Dar n-o să-ți iasă, nici să urli, dar nici să pleci. Atâta timp cât ai încheiat un contract. Diavolul ți-a băgat sub nas acum două săptămâni o foaie, dându-se drept producătorul filmului, iar tu ai semnat-o.

Acum două săptămâni ai fi semnat nu doar foaia asta blestemată, ci pe oricare alta, numai de ți-ar fi intrat un avans de 10000 de dolari în cont. Rotunjoară sumă, n-ai ce spune! 10000 de dolari înseamnă câteva credite achitate, multă heroină și ceva bani de buzunar. Mai ales că heroina are o însușire stranie, dar știută de toți – indiferent de calitate, ea niciodată nu poate fi multă. Mai ales când se află în buzunar, cât și în organism. După asta, devii atât de mărinimos, că ești gata să hrănești orice înfometat, să adăpostești orice vagabond, să îndeplinești toate dorințele și nevoile oricui îți iese în cale. Te transformi într-un soi de filială a Crucii Roșii. Că n-o să-i ajuți pe toți niciodată, asta vei realiza mai târziu.

Când am sosit în Telavi, aveam 22 de doze. După cele mai optimiste calcule, mi-ar fi putut ajunge pentru vreo patruzeci de zile. O injectare înainte de filmări, una după. Cu atât mai puțin cu cât… Ultima doză a secat fix peste o lună, chiar în ultima zi. Dimineață mi-a fost cristalin de limpede că deșertul din Telavi nu e nici pe departe Las Vegas și că frica și ura sunt perfect admisibile. Și iată cum adevărul simplu iese la iveală atunci când heroina e pe terminate. Tot atunci îți și dai seama pentru prima oară că din Las Vegas până-n Telavi e foarte departe. Și tot atunci apare frica și ura. Frica e haotică, dar ura e și mai haotică.

Încă puțin și aș fi strălucit ca un evanghelist. Încă o săptămână, și dacă nu intram în rândurile sfinților, atunci probabil că mă înmatriculau în cancelaria Domnului. O lună de zile pur și simplu m-am negat, am măturat din creier tot gunoiul postmodernist adunat și m-am afundat până la rădăcinile și izvoarele mele autentice, adică până la originile creștinătății. În paralel, am ținut cel mai aprig post și am închinat cele mai mărețe imnuri Înălțimii Sale. Mai aveam puțin și-aș fi purces să vindec fecioarele din Canaan și pruncii din Ierihon. Pe la începutul celei de-a treia săptămâni puteam deja să vorbesc în pilde și stăpâneam limba păsărească. L-am înțeles și pe regizor, care la început mi s-a părut fără de pată ca un porumbel și nevinovat ca un prunc. Iar el s-a dovedit a fi slugă credincioasă a diavolului în viața anterioară – astrologul personal al regelui Frederic al II-lea al Prusiei, prezicător al viitorului și mamoș.

(traducerea imi apartine, aflata in curs de aparitie)

Comentează

