Care e relaţia ta cu muzica? Cînd scrii, muzica te ajută sau din contra?


Relația mea cu muzica este una foarte controversată. În sensul că mă poate deranja foarte ușor atunci cînd trebăluiesc la intelect. Poate fi cea mai chill & lină piesă, dacă fac ceva cu mintea se duc naibii amîndouă, și muzica, și mintea. De unde am ajuns într-un tîrziu la concluzia că pentru mine muzica stă pe picior de egalitate cu celelalte consumabile culturale. Altfel spus, ascult muzică așa cum aș citi o carte, cu creionul în mînă adică, sau, mă rog, în cazul de față, cu Wikipedia ori Answers.com sub ochi. Chiar în acest moment, ca să pot răspunde la această anchetă, am pus Aukțîon pe pauză, mai exact un solo din `97 al lui Leonid Feodorov, Cetîrespolovinoitonnî. Pentru mine, a asculta muzică în timp ce scriu echivalează cu a citi o carte în timp ce dau un mail sau discut cu cineva. Prin urmare, cred că răspunsul la cea de-a doua întrebare ar fi mai degrabă negativ, muzica nu mă ajută deloc să scriu, din contra. Asta vine, probabil, și din lacunele insondabile pe care le dețin la capitolul muzică. Ambientul sonor, muzical, în care am crescut și m-am format a fost unul destul de unilateral, așa încît acum mă aflu într-un fel de recuperare occidentală perpetuă. Mi-am șocat prietenii acum mai mulți ani cînd i-am întrebat cine-a fost Jimi Hendrix, deși le puteam vorbi ore-ntregi despre cine-a fost Vladimir Vîsoțki sau Viktor Țoi. Și am mai observat un lucru, mă deranjează muzica cu text, mai ales într-o discuție cu cineva. Am tendința de a da ascultare mai mult textului muzicii decît interlocutorului care, evident, va sfîrși prin a se simți ofensat. Dar cu toate acestea, dacă am terminat de ascultat un album descărcat de pe internet, iar acest album nu mi-a plăcut, tind să-i dau shift + delete. Am tot făcut asta pînă cînd într-o zi am șters o compilație mai greu de găsit, Antiguo Automata Mexicano (2006), ce conținea și un featuring cu Florian Frieke, iar prietena mea s-a supărat rău de tot. Mi-a spus că pentru ea a șterge un album este egal cu a arunca o carte la coșul de gunoi numai pentru că autorul ți s-a părut prea ciudat sau neinteresant, așa cum îmi lăsaseră impresia piesele de pe compilația sus-numitului DJ. Subscriu.

raspunsul anchetei initiata de revista Tiuk!, publicat in nr. 25 / 2010

Comentează

